Fizikai aktivitás és a mozgás

Nem vitatható a testmozgás preventív és terápiás hatása kiváltképp a szív-érrendszeri és anyagcsere megbetegedések terén, azonban egy hatékony mozgásprogramhoz szükséges rendszeres, tudatos és felépített edzésterv. Szakszerű vezetés mellett a hazai és nemzetközi ajánlásoknak megfelelő mozgásterápia alkalmazásával csökkenthetőek a kardiovaszkuláris rizikótényezők.

A mozgásterápia összeállításánál főbb szakmai szempontok, amiket be kell tartani különböző betegségek esetén:

Cukorbetegség

Diabetes mellitus fennállta esetén a mozgásterápia

  • legalább 150 perc / hét közepes intenzitású (maximális pulzus 40-60%-a, de edzett személyeknél előnyben részesítendő a 60% feletti intenzitás, mert ekkor jobb a glükóz hasznosítása)
  • nagy izomcsoportokat megmozgató kardiomozgás úgy elosztva, hogy egy alkalom legalább 30 perces legyen, és két alkalom között ne teljen el több, mint 72-48 óra
  • hetente 2x30 perc izomerő növelő edzés
  • kiegészítésként javasolt egyensúlyt javító gyakorlatok, relaxáló gyakorlatok
  • nem kezdhető el 16 mmol/l érték felett
  • hosszabb edzéseknél a hipoglikémia elkerülése végett szénhidrátbevitel javasolt

(American Diabetes Association, American College of Sport Medicine, American Association of Clinical Endocrinologists, American College of Endocrinology, Magyar Diabetes Társaság)

Magas vérnyomás

Hipertónia fennállása esetén a mozgásterápia

  • legalább 150 perc / hét közepes intenzitású (maximális pulzus 40-60%-a) kardiomozgás úgy elosztva, hogy egy alkalom legalább 30 perces legyen, és két alkalom között ne teljen el több, mint 48 óra – de lehetőleg minden nap legyen
  • hetente 2x30 perc izomerő növelő edzés (1RM 60-80%-án, 8-12 ismétléssel)

(American College of Sport Medicine, Hypertension Canada’s 2017 Guidelines, European Society of Cardiology; European Society of Hypertension, American Heart Association, Magyr Hypertónia Társaság)

Amire külön oda kell figyelniük a magas vérnyomásúaknak:

  • Edzés előtt, közben, után mérés: 180/110 felett nem szabad elkezdeni, közben nem mehet 220/115 fölé
  • Izomerősítő edzés is ajánlott – préselés nélkül (folyamatos légzéssel), kisebb súlyokkal
  • Rendszeres testmozgás hatása 6-10 Hgmm csökkenést eredményezhet

Dyslipidémia

Dyslipidémia fennállása esetén a mozgásterápia

  • legalább 150 perc / hét közepes intenzitású (max pulzus 40-75%-án), nagy izomcsoportokat megmozgató kardiomozgás úgy elosztva, hogy egy alkalom legalább 30 perces (de inkább 50-60 perces) legyen (alkalmanként legalább 200 kcal felhasználása), hetente legalább 4 napon
  • hetente 2x30 perc izomerő növelő edzés
  • kiegészítésként javasolt egyensúlyt javító gyakorlatok

(American College of Sport Medicine, American Association of Clinical Endocrinologists, American College of Endocrinology)